Metaalbewerking Terug naar hobby's

Hoewel lastiger te bewerken dan hout is het onmogelijk zonder metaalbewerking als doe het zelver goed te functioneren.
Na de nodige gewenning en scholing lukt het ook in metaal een gat te boren, het door te zagen of af te vijlen.
Recent kocht ik bij een bedrijf een stuk roestvrijstalen buis 10x10cm vierkant, 3 mm wanddikte en ik vroeg of men dat schuin kon doorzagen met die geweldig mooie metaalzaagmachine die daar stond. Dat bleek veel te moeilijk. Dan zaag ik het wel door met de hand was mijn opmerking waarop de bedrijfsleider stelde dat zoiets dodelijk is. Veel gaat prima met de hand want niet overal heb je een machine voor beschikbaar.

Gelukkig heb ik een draaibank, fraismachine, kolomboor en een TIG-lasapparaat waarmee een tandem, een ligfiets, keukenrekken, lampen en machineonderdelen zijn gemaakt.

De tandem is in de nationale fietsontwerpwedstrijd: "Maak de fiets van je hart" uitgekozen tot beste ontwerp.
De ligfiets is door de leden van de Nederlandse ligfietsbond uitgekozen om op de 2 wieler RAI te staan op hun stand

Daarnaast heb ik mede de modelbouwvereniging "Het Y" opgericht die op dit moment in Spaarnwoude een echte miniatuur stoomspoorbaan heeft gerealiseerd die op (mooie) zondagen in werking is.

Tenslotte: het doorzagen van die roestvrijstalen buis duurde in totaal nog geen 10 minuten.

 

Kolomboormachine: Cincinatti

Gekocht in abnominabele staat van "De dienst der Domeinen". Opknapbeurt: nieuwe motor (variabel toerental), boorkop, verfje, voetbediening aan/uit, een UP/DOWN motortje en voila een hele fijne boormachine waarmee ook heel goed schroefdraad getapt kan worden omdat het toerental heel laag ingesteld kan worden en omdat de draairichting makkelijk omgekeerd kan worden.

 

Dit is mijn draaibank: een echte AI. Voor niet ingewijden: een Nederlandse draaibank van de Artillerie Inrichting Hemweg. Gebouwd in 1947 en in prima staat. Door zijn gewicht van 800kg staat ie zeer stabiel en hij draait heel zuiver..

Ik kan er bijna alles op draaien: hout, kunststof, messing, aluminium, staal, roestvrij staal en ik kan er ook schroefdraad op snijden: de onmogelijkste schroefdraden zijn mogelijk.

Freesmachine: recent mocht ik een, op de modelbouwvereniging, overtollige freesmachine overnemen. Een GOSMETA.

De bewegingen zijn: X=30cm Y=15cm Z=30cm.



Hier het (ook zelfgemaakte) verdeelapparaat om een busje op te spannen waar twee zaagsneetjes van 0,8mm in komen. Met het verdeelapparaat en de freesmachine samen, kan je ook tandwielen maken



Je ziet: er kan nog wel wat opgeknapt worden maar het is
een goede machine.

 

Opknapbeurt freesmachine deel 1 (mei 2003)
Het eerste wat aangepakt is is de electriciteit: oude draaischakelaars die ook nog aan de verkeerde kant van de machine zitten. Een relaiskast gebouwd met materiaal uit de voorraad. Een 30mm dikke stalen buis met zand gevuld, kersrood heetgestookt en 90º gebogen. Twee flenzen uitgedraaid en aan de buis gelast. In de zijkant van de machine een gat geboord voor het snoer plus twee gaten voor de bevestiging.

In de relaiskast een knop voor rechts en een voor linksom plus een grote rode uit knop. Tevens is de ketting voor de tafelaandrijving vernieuwd en heb ik een digitaal meetsyteem uitgekozen dat t.z.t. op de machine gemonteerd wordt.

Helaas loopt de verticale kop 0,1mm onrond en dat is te veel. Dat zal nog een klus worden.

Dit is mijn oude ATLAS lintzaag. Gecombineerd met een variator kan er zowel hout als staal op gezaagd worden.

Helaas een heel matig fotootje is alles wat er rest.

Ligfiets "Synergy" heb ik een jaar of 10 geleden gebouwd. Mijn vriend Frank had een M5 en ofschoon die voor mij te groot was vind ik het toch leuk om er op te rijden. Op een bijeenkomst van de ligfietsbond ontmoette ik iemand die een mal had gemaakt voor een zitje dat ook bagageruimte en spatbord was. Voor een berg geld kon ik die mal twee weken huren en met epoxyhars, en koolstof/kevlar weefsel maakte ik het zitje. Van roestvrij stalen buis laste ik het frame. De rest had ik nog liggen of kocht ik bij Flevobike in Dronten. Voor en achtervering, verlichting en het zag er erg leuk uit.

De fiets reed ook perfect maar ik vond het liggend fietsen zelf niet echt leuker dan op mijn gewone fiets. Een tijdje ben ik er elke dag mee naar Amsterdam gefietst om te beproeven of het op den duur niet echt leuker zou worden. Dat lukte niet.

Onlangs heb ik hem met spijt in mijn hart verkocht.

De Synergy tandem.

Tot op heden mijn meest succesvolle metaalproject. Dat komt omdat we er met zijn tweeën zo vaak plezier van hebben.

Grafstuk.
Diep verdriet bij het overlijden van een kind deed een buurtgenoot mij verzoeken een hart te maken van duurzaam materiaal. Het werd 3 mm dik rood koper dat geheel gehamerd is. De delen zijn met zilver aan elkaar gesoldeerd. In de open lucht zal het na enige jaren een groen uiterlijk krijgen.

 

Feestje?

Daar de feesten steeds grootschaliger werden, bouwde ik dit roestvrij stalen spit. Geschikt om tot
10 kg lamsbout of kip te roosteren boven een houtskoolvuur. Lekker gekruid met liefst verse kruiden is dit een leuke aanvulling op een feest. Bovendien is er tijdens de bereiding iets te zien voor de genodigden en bovendien is de geur niet te versmaden.

Ander feest?

Om dezelfde rede laste ik deze paella brander in elkaar. De vuurkorf is in hoogte verstelbaar zodat je de warmte beter kan regelen. Paella zoals wij het maken is ongelooflijk lekker. In Spanje kom je ze niet zo tegen is ons verteld.

terug naar start terug naar hobby's